Aleksander Fredro „Rewolwer”

2022, w rolach głównych: Lidia Sadowa, Eliza Borowską, Katarzyna Ucherska, Sławomir Grzymkowski, Szymon Kuśmider, Marcin Przybylski, Adam Biedrzycki, Sławomir Orzechowski scenariusz telewizyjny i reżyseria

Fredro i inni romantycy uratują Teatr Telewizji?
3 września 2022
Bronisław Tumiłowicz pisze przed premierą komedii Aleksandra Fredry REWOLWER w Teatrze TVP:
Niepokój związany z doraźną publicystyką wkraczającą nawet do Teatru Telewizji TVP trochę zelżał po ogłoszeniu
propozycji na nowy sezon tej największej w Polsce sceny. Skoro mamy jeszcze Rok Polskiego Romantyzmu więc klasyczne
pozycje w repertuarze przywracają jaką taką normalność. Będzie Kordian Słowackiego, Ballady i romanse Mickiewicza oraz
jego Konrada Wallenroda.
Ale największą pozytywną niespodziankę sprawi brawurowo zagrany i zaadaptowany do potrzeb ekranowych Rewolwer
Aleksandra Fredry otwierający wrześniową serię spektakli. Sama fabuła utworu jest tyle zawiła co banalna. Chodzi tu o
machinacje finansowe związane ze spadkiem, o kombinacje posagowo-małżeńskie, o zetknięcie się rozmaitych
charakterów, np. chciwego krętacza, a także buntownika i cykora. Od strony żeńskiej mamy starszą damę spragnioną
miłości i stabilizacji, oraz młodą ale bardzo rezolutną pannę.
Wszystkie te perypetie bezbłędnie ukazał w wierszowanej komedii mistrzowski autor, ale drugą połowę sukcesu
przypisać należy Wojciechowi Adamczykowi, który dokonał zabiegów adaptacyjnych i pokierował wspaniałą obsadą
aktorską. Przeniesienie akcji z XIX wieku do lat 20-30 wieku XX nie zaszkodziło spektaklowi. Ba, nawet dało dodatkowy
impuls ożywiający bieg wypadków. Komedia z wątkami kryminalnymi nabrała cech bardzo udanej stylizacji z filmu Vabank
Juliusza Machulskiego, co nawet podchwycił autor oprawy muzycznej Piotr Salaber wprowadzają wyrazisty motyw grany
na trąbce. W tym samym duchu zadziałała scenografka Katarzyna Adamczyk, która w gabinecie głównego bohaterabankiera,
barona Mortaro umieściła reprodukcje „klimatycznych” obrazów Tamary Łempickiej. Spektakl ma też kilka
czarno-białych dokrętek z ulicy pod biurem bankiera Mortaro, wykonanych w stylistyce kina niemego, co można uznać za
próbę uwiarygodnienia całej opowiadanej historii.
Na najwyższe tony aktorskiego esprit wspięli się w tym spektaklu odtwórcy głównych ról, przede wszystkim
wirtuozowsko błyskotliwa trójka: Sławomir Grzymkowski (Baron), Lidia Sadowa (Pamela) i Szymon Kuśmider (Barbi).
Reżyser wykorzystał też wszystkie talenty i możliwości fizyczne pozostałych uczestników przedstawienia, a jeszcze
stworzył dodatkowe epizodziki np. pokazujące niezręczność w podawaniu ciasteczek, czy nerwowość w rutynowych
ruchach przy biurku. Znakomitym polem do popisu inscenizacyjnej inwencji były pantomimiczne sceny z głuchoniemym
Mario, granym przez Adriana Zarębę, może trochę przerysowane, ale pasujące do farsowej konwencji komediowej.
Rewolwer Fredry w realizacji skromnymi środkami filmowymi, opartej głównie na doskonałych, niezwykle żywiołowych
kreacjach aktorskich, mógłby stać się wzorem dla spektakli przegadanych, a także wielu filmów telewizyjnych.
Daje wiarę, że Teatr Telewizji, który ma być emitowany w kilku kanałach TVP – TVP 1, Polonia, Historia, ABC, i oczywiście
Kultura, może też bawić ucząc, ale nie pouczając.
Bronisław Tumiłowicz

Rewolwer redivivus | AICT Polska